Ya Allah! Bukakanlah bagiku pintu-pitu kebaikan, pintu-pintu keselamatan, pintu kesihatan, pintu nikmat, pintu keberkatan, pintu rezeki, pintu kekuatan, pintu cinta sejati, pintu kasih sayang, pintu ilmu, pintu keampunan dan pintu Syurga-Mu. Ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Jom Shopping di sini!

Jom Shopping di sini!
Dapatkan produk Tupperware idaman anda DISINI!

Friday 3 February 2017

Ayam Selasih - Hitam Berkhasiat!

Ayam Selasih Hitam
Assalamualaikum,
Bismillah...
Korang pernah tahu tak pasal Ayam Hitam atau nama sebenarnya Ayam Selasih? Ayam gajah saya pernah la dengar. Bab Ayam Selasih tu pertama kali saya dengar masa saya cari ubat untuk sakit2 urat yang saya alami ni. Itu pun saya ingatkan pengeluar produk yang bagi nama. Hehehe..

 Pasal Ayam Selasih ni, sebenarnya ada cerita kenapa saya mencari maklumat tentang ayam yang sebenar. Ceritanya begini...
Makjun Ayam Selasih

Saya ni sering alami masalah urat saraf, kadang kala sakit pinggang, sakit kaki dan tangan kebas2 gitu. Jadi mak mertua (mama) saya cadangkan makan makjun Ayam Selasih (macam gambar kat atas). Saya cuba dan alhamdulillah berkesan dan mengurangkan sakit2 badan yang saya alami. Sampai di JB, saya pun cari pembekal terdekat tapi harganya agak mahal berbanding yang mama beli kat kampung. Taknak susahkan mama, saya beli juga online (harga mahal+postage), redha aje lah kan...

Baru-baru ni, mama singgah KL sebelum berangkat mengerjakan umrah. Jadi En. Suami pun kirimlah Makjun Ayam Selasih kat mama.

S: Mama, nanti mai sini minta tolong mama belikan Ayam Selasih 4 na..
M: .....
M: Ayam Serama mahal la.. (terkejut juga mama tersilap ayam selasih dengan ayam serama). Nanti ma tengok lain.

Sehari sebelum berangkat..
M: Ma frozenkan dulu Ayam Serama tu, esok pagi baru bungkus. Nak masak apa tu?
S: Huh?? Ma beli ayam betul ke? Kami kirim makjun..
M:...... Kamu grill ajelah esok, makan ramai2
S: ......

Itulah kisahnya. Dan2 malam tu juga saya google pasal Ayam Selasih ni... Google apa khasiatnya, nak masak apa, resepi dan sebagainya. Korang kalau nak tahu apa khasiat dan cerita pasal Ayam Selasih, boleh visit blog ni.. Ayam Hitam Rare dan Resepi Sup Ayam Selasih  Terima kasih tuan tanah kerana memberi input bernas kat saya. hehehe..Ini antara input yang saya sangat nak kongsikan korang..

Ayam Selasih dikerat 2

Khasiat Ayam Selasih

1. Melegakan asma
2. Baik untuk pengidap diabetes
3. Untuk masalah buasir
4. Menguatkan hati dan buah pinggang
5. Melegakan migrain dan buang angin 
6. Kurangkan sakit pinggang, sendi dan lutut
7. Melancarkan peredaran darah
8. Menaikkan seri muka...dapat melicinkan kulit..tegangkan kulit serta jadi gebus
(Copy dari entri Ayam Hitam Rare)


Nak tahu apa jadi kat resepi ayam selasih saya? Rupa2nya mama buat lawak aje. Pagi2 sampai aje KL dia keluarkan Makjun Ayam Selasih untuk saya. Siap cakap, kesian ayam ni, sejuk menggigil dia kat dalam ETS. Hahahaha... lawa-king betul mama ni.

Itulah serba sedikit cerita Ayam Selasih yang saya nak kongsikan. Semoga dapat memberi info tambahan buat korang ye.

Nota: Ramai yang call & SMS CN tentang Makjun Selasih ni. Alhamdulillah, dapat juga berkenalan dengan kalian. Tapi CN nak bagitau, CN tak jual tau makjun ni & CN pun dah stop makan dah atas sebab2 tertentu. Sekian, terima kasih. ;)

Fast Action, Fast Result! 
~Jihad Ekonomi Berjemaah~ Hanina Sulaiman Call/SMS/WhatApps : 0193010149

3 comments:

  1. laga adu ayam Terbesar & Terpercaya Indonesia !
    Bonus Deposit Pertama 10% / Cashback 5% - 10%
    Minimal Deposit IDR 50.000,- Raih Kemenangan Anda Sekarang Juga
    Yuk Gabung Bersama Bolavita Di Website www.bolavita88.com
    Untuk Info, Bisa Hubungi Customer Service Kami ( SIAP MELAYANI 24 JAM ) :
    WA: +628122222995

    ReplyDelete
  2. Sy pun pnh juga kongsi citer pasal ayam selasih ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai berminat dengan ayam selasih ni tuan. Saya tak dapat bantu carikan.

      Delete